• EN
  • לוחמת סייבר

    תחום הסייבר הינו אחד התחומים החשובים, יחד עם זאת, ישנו בלבול רב בכל הקשור למרכיבי התחום.
    חשוב להבין את החלוקה לתחומי הסייבר השונים וההשפעה שלהם עלינו כבעלי עסקים, אזרחים במדינות ואנשים שחיים במציאות הדיגיטלית. את הסייבר אנו יכולים לחלק ל 3 תחומים נפרדים. הם אמנם נפרדים, אבל יש בין התחומים נקודות חיכוך, לא ניתן לבצע הפרדה מוחלטת. התחומים הם:
    לוחמת סייבר
    פשיעת סייבר
    טרור סייבר

    בהרצאה שאני מעביר בנושא לוחמת סייבר אני מציג דוגמאות רבות לכל אחד מתחומי הסייבר השונים ועל האופן שהם משפיעים על חיינו. במאמר זה אתמקד בתחום לוחמת הסייבר.

     

    מהי לוחמת סייבר


    לוחמת סייבר זו זירת הפעילות השמורה למדינות. למדינות רבות יכולות סייבר משמעותיות, הכוונה ליכולות השקולות לשימוש בנשקים גרעיניים. פוטנציאל הנזק בהפעלה מלאה של כלי לוחמת סייבר יכולה להיות שקולה לשימוש בפצצות אטום. באם תבחר מדינה לפגוע בתשתיות הקריטיות של מדינת אויב, התוצאות עלולות להיות הרות גורל. חשבו על מתקפת סייבר אשר תגרום לחבלה בכורים גרעיניים ליצור חשמל, או מתקפה שתגרום לפגיעה באספקת המים במדינה. בשעה שלמדינות רבות יש יכולות סייבר, לאחרות, אלו שעדיין לא נכנסו לתחום, מחיר הכנסה הוא נמוך מאוד. מתקפות סייבר בעוצמה צבאית נמכרות בשוק השחור של הדארנקט. כך שלמעשה, מדיה לא חייבות יחידות סייבר, היא יכולה לבצע מתקפות סייבר במיקור חוץ.

    מדינות משתמשות בכלי לוחמת סייבר לטובת 3 מטרות עיקריות:
    חבלה
    ריגול
    השפעה

    חבלה וריגול כחלק מלוחמת הסייבר


    עד היום ראינו דוגמאות רבות לאופן שבו מדינות השתמשו בסייבר לצרכים אלו. יש לקחת בחשבון שאנו עדיין בראשיתו של עידן הסייבר ומשום כך, ״עדיין לא ראינו כלום״ מבחינת פוטנציאל הפעילות של מדינות בסייבר. מבחינת חבלה, אחת הדוגמאות הטובות ביותר למתקפת סייבר שגרמה לחבלה, התולעת סטקסנט אשר פגעה בצנטריפוגות באיראן. סטקסנט נחשבת לנשק העל של עידן הסייבר וסיפורה המופלא גורם לסרטי ג׳יימס בונד להחוויר מול הנועזות והיצירתיות של המתקפה. מדינות רבות משקיעות בריגול בסייבר מכיוון שזה כלי המאפשר לגנוב מידע צבאי, תעשייתי, אקדמי, רפואי, תוך סיכון מינימאלי. בתקופת הקורונה ראינו מתקפות רבות של מדינות אשר ניסו דרך כלי לוחמת סייבר לגנוב מידע הקשור למחקר רפואי אודות הקורונה, תרופות חיסונים וכו׳.

    מבצעי השפעה בסייבר


    בשנים האחרונות עולה ערכן של מתקפות סייבר מתחום ההשפעה. הדוגמה הקלאסית היא ההתערבות הרוסית בבחירות בארה״ב בשנת 2016. מאז, שמענו על מקרים רבים בהן מדינות הפעילו כלי סייבר כדי להשפיע על דעת הקהל במדינות מרוחקות ולקדם אינטרסים דיפלומטיים ופוליטיים. בהרצאה שלי בנושא לוחמת סייבר אני מציג את מאחורי הקלעים של קמפייני ההשפעה של מדינות שונות. במסגרות קמיינים אלו מפעילים צבאות של בוטים, יחידות טרולים, כלי השפעה דיגיטליים לצורך הפצת פייק ניוז, דיסאינפורמציה ועוד. כמו כן, כמרצה ללוחמת סייבר אני מציג כלים כיצד נוכל להגן על עצמנו מול אתגרי הסייבר.

    לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר

      פופולרי

      30.1.2024
      מרצה חדשנות וטכנולוגיה
      26.11.2023
      הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס
      13.9.2023
      מרצה בינה מלאכותית ועתיד האנושות
      19.7.2023
      חדשנות בעידן הבינה המלאכותית

      מאמרים

      LET'S TALK

      לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר