icon

הזמינו הרצאה

  • EN
  • הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס היא חלק מרכזי ממלחמת עזה. למעשה, היא מרכיב מוביל במתקפה של חמאס על ישראל. מדוע? מכיוון שמטרת העל של חמאס הייתה ליצור אפקט צבאי בשם ״הלם ומורא״. חמאס רצו להכניס את ישראל למצב של חרדה קיומית. הלוחמה הפסיכולוגית נועדה למקסם את האימה בישראל. דרך שילוב המתקפה הפיזית והפצת הקליפים ניסו חמאס לגרום לישראל לתחושת תבוסה אדירה. במהלך המלחמה יצא לי להתראיין ולהעניק פרשנות בכלי התקשורת המובילים במדינת ישראל. 
    להאזנה לפודקאסט בנושא בתכנית הכותרת של Ynet
    להאזנה לפודקאסט בנושא בתכנית עוד יום של כאן 11

    עם ראשיתה של המלחמה, הצגתי את השימוש של חמאס בלוחמה פסיכולוגית, מוזמנים לצפות בראיון בערוץ 12. רבים ממחבלי חמאס פרצו לישראל כשעל גופם מצלמת גוף. מחבלים אלו ביצעו מעשי זוועה איומים. מעשים אלו היו מתוכננים ונועדו לשרת את המטרה של יצירת אימה בישראל. התכנים הועברו בזמן אמת ולאחר מכן החומרים עלו לאתרים יעודיים ברשת. ההעדפה של חמאס הייתה להשתמש בערוצים בהם אין צנזורה, כמו רשת טלגרם. גם רשתות קלאסיות כמו פייסבוק שימשו לטובת הפצת מסרי התעמולה של חמאס. מחבלי חמאס לקחו טלפונים של קורבנות המתקפה ושידרו בלייב את הזוועות. 


    הלוחמה הפסיכולוגית והחטופים


    בשלב שלאחר המתקפה, המשיכה הלוחמה הפסיכולוגית להיות חימוש של חמאס כנגד ישראל. חמאס הצליחו להשיג קלף יקר ערך, יותר מ 230 חטופים. חמאס מודעים לרגישות הגדולה בחברה הישראלית לנושא החטופים. ולכן, הם החלו להשתמש בחטופים לעינוי המשפחות והציבור בישראל. 
    ניתן לחלק את השימוש בחטופים ככלי לוחמה פסיכולוגית ל 3 חלקים:
    1. שלב החטיפה - סרטונים שהציגו את האופן שבו נחטפו אנשים תמימים מביתם, המטרה הייתה לגרום לתחושת חוסר ביטחון במקום הבטוח ביותר.  הקשיבו לראיון ברשת ב׳.
    2. שלב השבי - לחמאס יש מודל השפעה שבו הם מציגים את התוכן של החטופים בזמן השבי. ארגון טרור לא ינדב מידע לציבור. אנשים שצפו בקליפים ציפו ללמוד מידע חדש לגבי החטופים, ובמקרים רבים סיימו את הצפיה עם יותר שאלות מתשובות כפי שהצגתי בראיון בערוץ 13
    3. שלב עסקת השחרור - גם ברגעי האושר של החברה בישראל, עם שחרור החטופים, המשיכו חמאס בעינוי הפסיכולוגי.
    בישראל התקיימו משדרים מיוחדים כחלק מהציפיה לשחרור החטופים. חמאס ניצלו שלב זה כדי להגביר את התסכול בצד שלנו.
    במקום לשחרר את החטופים ולעמוד בהסכם העסקה, הם עיכבו בכוונה (יצרו משבר שכנראה תוכנן מראש) כדי לפגוע בציפייה הישראלית לראות את שחרור החטופים. מוזמנים לצפות בראיון בנושא בערוץ 13.


    המניפולציות של של חמאס מול הקהל הבינלאומי

     

    לכל אורך המלחמה יוזמו בחמאס מהלכים תקשורתיים מתוך מטרה לצבוע את ישראל כאויב מול הקהל הבינלאומי. אחת הדוגמאות הראשונות הייתה כאשר חמאס הודיעו שישראל פגעה בבית חולים וגרמה למותם של 500 אזרחים. כמובן שהנושא התברר כשקר. גם במקרה שבו סירבו לשחרר את החטופים בזמן ,פעימה שניה 25.11.23, מיהרו חמאס להאשים את ישראל. חמאס הציגו לערוצי התקשורת הבינלאומיים את ישראל כאשמה. ובשל כך, חמאס נאלצה לדחות את שחרור החטופים.

    חשוב שנכיר את האופן שבן חמאס משתמשים בלוחמה פסיכולוגית. אני מרצה בנושא לוחמה פסיכולוגית וחוקר את הנושא יותר מ 20 שנים. כדי ללמוד עוד על לוחמה פסיכולוגית ואיך עושים שימוש בכלים אלו, מוזמנים לבדוק את ההרצאה שלי בנושא: לוחמה פסיכולוגית ופייק ניוז

    לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר

      פופולרי

      30.1.2024
      מרצה חדשנות וטכנולוגיה
      26.11.2023
      הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס
      13.9.2023
      מרצה בינה מלאכותית ועתיד האנושות
      19.7.2023
      חדשנות בעידן הבינה המלאכותית

      מאמרים

      LET'S TALK

      לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר