icon

הזמינו הרצאה

  • EN
  • בינה מלאכותית וחדשנות -  ד״ר יניב לויתן מרצה בתחום

    מהפכת הבינה המלאכותית עומדת להגדיר מחדש שפע תחומים מרכזיים בחיינו. אין בהיסטוריה האנושית מקרים רבים בהם בני אדם הבינו שהם חלק ממהפכה, כפי שאנו חווים עכשיו. אפילו כאשר התרחשה מהפכת הדפוס, שהיא בין המהפכות החשובות בתולדות האנושות, רוב האנשים בזמנו לא היו מודעים לגודל השעה. אנחנו בעיצומו של אירוע שיגדיר מחדש מה זה אומר להיות אדם, כיצד אנו חיים בחברה, כיצד אנו מבצעים עסקים, מנהלים מלחמות ועוד. אני מרצה בנושא במסגרת הקורסים שלי בטכניון ובהרצאות שלי לחברות וארגונים. ישנם מספר מרכיבים במהפכת הבינה המלאכותית המייצרים סדרי עולם חדשים ובמאמר זה אתייחס אליהם.
    מחיר כניסה
    עד לסיום שנת 2022 אם הייתי מבקש מכם לבצע משימה דרך שימוש בכלי בינה מלאכותית, סביר להניח שרובכם הייתם נמלטים מהחדר. כלים כמו ChatGPT המאפשרים שימוש נוח בצורה חסרת תקדים עם צ׳ט בוט חכם, או Midjourney כלי בינה מלאכותית ליצירת תמונות מופלאות בקלות יחסית, מורידים חסמי כניסה ומאפשרים לכל אחד גישה לכלים רבי עוצמה. כלים אלו ישנו וכבר משנים את מערכת החינוך, את עולמות היצירה, העסקים, ואפילו את שדה הקרב.
    תודעה, פייק ניוז וסייבר
    יחד עם עלייתן של הרשתות החברתיות מתבררת חשיבותו של מימד התודעה בחיי היום יום. את עבודת הדוקטורט שלי כתבתי על האופן שבו התפתחה הלוחמה הפסיכולוגית במהלך המאה העשרים. במהלך המאה הקודמת, היה אתגר התודעה משמעותי. בעידן הבינה המלאכותית כיום, אתגר זה מתעצם עשרות מונים. אחד ממאפייני הבינה המלאכותית היוצרת הוא תחום הדיפ פייק. היכולת לזייף כל אדם מבחינת מראה וצליל. בימים הראשונים של המלחמה באוקראינה הפיצו הרוסים קליפים מזוייפים של הנשיא האוקראיני זלנסקי פונה לציבור האוקראיני בבקשה להניח את הנשק. הרשתות החברתיות ערערו את היכולת שלנו להבחין בין אמת ושקר. החיבור של רשתות חברתיות ובינה מלאכותית יעמיק את משבר האמון ועלול להגביר את הקיטוב בחברה. מיד עם ראשית חשיפתו של ChatGPT ראינו כיצד עשו שימוש לטובת שכלול מתקפות סייבר. כלי הבינה המלאכותית ישכלו את אמנות הפצת הפייק ניוז, יהפכו את החדירה מבעד להגנות הסייבר לארגונים לקלות יותר ובאופן כללי יאתגרו את הביטחון בסביבה הדיגיטלית.
    נשקים אוטונומיים
    כולנו שמענו על הפרוייקטים המבטיחים של הרכבים האוטונומיים. החל משנת 2010 הייתה תנופה אדירה של פיתוחים בתחום. כותרות העיתונים הבטיחו שננהג ברכבים אוטונומיים בראשית שנת 2020. והנה, אירוע זה לא התגשם. הסיבות לעיכוב הופעתו של הרכב האוטונומי רבות ומגוונות, בין היתר נמצא שם הגורם האנושי שעדיין פועל בכביש ויאתגר את תנועתו של הרכב האוטונומי. יחד עם רעיון הרכב האוטונומי, כדאי שתכירו את המושג נשק אוטונומי. מהו נשק אוטונומי? זהו נשק שמקבל לבד את ההחלטה במי הוא פוגע. הבינה המלאכותית בשדה הקרב מבטיחה שיפורים אדירים בתופעת המלחמה. למעשה, בשנים האחרונות מתנהל מירוץ חימוש בין המעצמות, מירוץ מסוג חדש. המעצמות שואפות להשיג עליונות בתחום הבינה המלאכותית, כזה שיבטיח עליונות בשדה הקרב. בשורה התחתונה, במלחמות הבאות נראה התנגשות של בינות מלאכותיות. הנשקים ילחמו אלו באלו כאשר התוכנה בעלת העליונות היא זו שתשלוט בשדה הקרב.
    קבלת החלטות
    הבינה המלאכותית תופסת מקום חשוב בתהליך קבלת ההחלטות של גופי ענק. הצבא האמריקאי נעזר בבינה מלאכותית כדי להכריע בהחלטות מול האתגר הסיני. כבר מזמן נרתמו כלי הבינה המלאכותית לנושאים כגון חיזוי והערכה. כלים אלו שפותחו במקומות כמו מערכות ניהול לקוחות של גופים עסקיים מוצאים את מקומם החדש בעולמות האסטרטגיה וקבלת ההחלטות של מדינות. הטכניקה שהחלה את דרכה מתוך רצון להעריך איזה מוצר תרצו לקנות, משמשת להערכת אופן קבלת החלטות של מנהיגים, מתחרים עסקיים ועוד. 
    בינה מלאכותית וחדשנות
    אחת השאלות המורכבות של עסקים היא כיצד לשמור על הובלה, לפתח מוצרים מותאמים לקהל היעד, לנהל תחרות בצורה נכונה. כלי הבינה המלאכותית כבר לוקחים חלק חשוב בקבלת החלטות אלו. כאשר ארגון עוסק בחדשנות עליו לקבל החלטות קריטיות לגבי נושאים כגון: שימור מוצרים קיימים, פיתוח מוצרים עתידיים וכל זאת תוך התחשבות בקהלי היעד השונים ובשוק המשתנה. בהרצאה שלי חדשנות בעידן הבינה המלאכותית אני מציג מודלים לקבלת החלטות בתחום החדשנות וכיצד לשלבם בעידן שופע ההזדמנויות של הבינה המלאכותית. 

    לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר

      פופולרי

      30.1.2024
      מרצה חדשנות וטכנולוגיה
      26.11.2023
      הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס
      13.9.2023
      מרצה בינה מלאכותית ועתיד האנושות
      19.7.2023
      חדשנות בעידן הבינה המלאכותית

      מאמרים

      LET'S TALK

      לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר