• EN
  • כיצד ישתנו הרשתות החברתיות, ואיך זה ישפיע על הפעילות שלנו

    האינטרנט משתנה במובנים רבים. אנחנו רואים מספר תופעות המתרחשות במקביל, כגון

    • פיצולו של האינטרנט למספר רשתות שונות בתכלית, האינטרנט במערב מול גרסאות הרשת של סין ורוסיה
    • התגברות השימוש בטכנולוגיות בלוקצ׳יין 
    • התחזקות מגמת המחשוב הנלבש ותפוצת האינטרנט של הדברים
    • המרוץ של חברות הטכנולוגיה הגדולות לכיוון המטאוורס

     

    מתוך בחינת מגמות אלו, עולות שאלות לגבי האופן שבו הרשתות החברתיות ישתלבו במארג החדש. למרות שהאינטרנט משתנה, ישנם דברים קבועים, כמו החשיבות של הרשתות החברתיות במגוון רחב של היבטים בחיינו. בהיסטוריה הקצרה של רשת האינטרנט ראינו את האופן שבו הרשתות החברתיות משתנות ומתאימות את עצמן לדינימיקה החדשה. בראשית הדרך, היו הרשתות בעיקר טקסטואליות. כמו טוויטר. בימיה הראשונה הייתה זו רשת חברתית למיקרו בלוגינג. טוויטר אפשרה תקשורת טקסטואלית עד ל 120 תווים. עם התחזקות מהפכת המובייל התגבר מעמדן של רשתות חברתיות חזותיות. אינסטגרם לימדה אותנו שיש לעדכן את האמרה ״תמונה שווה אלף מילים״, ל״תמונה שווה מיליארד מילים״. מיליארד דולר היה הסכום ששילמה פייסבוק כדי לרכוש את הרשת החברתית אינסטגרם. מהלך שבדיעבד התברר כאחד החשובים בתולדות החברה.

     

    במהלך שנות קיומן של הרשתות החברתיות ראינו את התגבשותו של המודל העסקי המבוסס ״קפיטליזם מעקב״. הכוונה לכך שאנו המשתמשים נהנים מיישומי הרשתות מבלי לשלם במטבע פיזי. התשלום שלנו מתבצע דרך הרשות שאנו מעניקים (לרוב מבלי לשים לב) לרשתות לעקוב אחרינו ולסחור במידע הפרטי שלנו. מודל עסקי זה מאפשר להתאים פרסומות ללקוחות פוטנציאליים בצורה טובה מאוד. יחד עם זאת, בדור הנוכחי של הרשתות החברתיות לא תמיד מצליחים לקלוע לטעם שלנו מבחינת תוכן. רשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק, אינסטגרם ולינקדאין הינן מבוססות גרף חברתי.ההנחה היא שאנחנו נשמח לצפות בתכנים של חברים קרובים, או, של אנשים שאנו עוקבים אחריהם ברשתות.

     

    הקפיצה הבאה ברשתות החברתיות התרחשה במסגרת המהפכה הגדולה של טיקטוק. הרשת החברתית הצליחה לפצח את נושא התאמת התוכן למשתמשים בצורה חדשה. ממשק המשתמש של טיקטוק שונה באופן מהותי מאלו של הרשתות הקודמות. אופן השימוש ברשת, סינון התכנים בצורה מיידית (כאשר מעבירים תוכן עם האגודל כלפי מעלה) מלמד את האלגוריתם של טיקטוק בצורה מאוד מהירה מה אנחנו אוהבים, ומה לא. טיקטוק מאתגרת את אחיותיה הוותיקות, פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכו׳ בכך שהיא לא מוכוונת לקשרים החברתיים, אלא להעדפות התוכן של המשתמשים. כתוצאה מכך, עולה זמן השימוש ברשת טיקטוק על זמן השימוש ברשתות האחרות. כנראה שהתוכן שם נתפס כמעניין יותר

     

    איך תראה הקפיצה הבאה? סביר להניח שעתיד הרשתות החברתיות יציג נושאים כגון:

    - חיבור למחשוב נלבש, רשתות חברתיות מותאמות למשקפי AR

    - רשתות חברתיות טקטיות, חשבו על הדור הבא של ווטסאפ. ווטסאפ היום זו רשת חברתית שרובה טקסטואלי. בנוסף, ווטסאפ היא רשת מאוד ״טקטית״. קל מאוד להקים קבוצות, אלו למעשה מיקרו רשתות חברתיות. יהיה מעניין לראות את הרשת הבאה שתחליף את ווטסאפ.


    אני מרצה בנושא הרשתות החברתיות מאז 2010. כתבתי על הנושא בספרי ״לחץ כאן!״ שהתפרסם בהוצאת עם עובד בשנת 2013. אני מייעץ בנושא השימוש ברשתות החברתיות לצרכים עסקיים לגופים הגדולים במדינה. בהרצאה שלי בנושא הרשתות החברתיות אני מציג את המגמות בתחום וכיצד כדאי לנו להתכונן כדי שנפגוש את עתיד הרשתות החברתיות בצורה נכונה.

    לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר

      פופולרי

      30.1.2024
      מרצה חדשנות וטכנולוגיה
      26.11.2023
      הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס
      13.9.2023
      מרצה בינה מלאכותית ועתיד האנושות
      19.7.2023
      חדשנות בעידן הבינה המלאכותית

      מאמרים

      LET'S TALK

      לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר