• EN
  • הבינה המלאכותית הופכת לזמינה ונפוצה וכך משפיעה על כולנו באופן מיידי.
    בשנים האחרונות כולנו פגשנו דוגמאות שונות של כלי בינה מלאכותית, כמו למשל העוזרות הקוליות סירי ואלקסה. לאחרונה, לקראת סיום שנת 2022 למדנו על יישומים נוספים של בינה מלאכותית. גרסאות של בינה מלאכותית יוצרת, כזו שלא רק יודעת לנתח מצבים, אלא, לפעול בצורה המדמה את החשיבה האנושית ויוצרת תמונות וטקסטים. כלים כמו DALL-E 2 מאפשרים לכל אחד ליצור תמונות מרהיבות במהירות בלתי נתפסת וביצירתיות המאתגרת את עצם המושג אומנות. בנוסף לכלי בינה מלאכותית היוצרים תמונות, קיבלנו כלים המסוגלים לחקות את הפעולה האנושית ביצירת טקסטים. כלים כגון ChatGPT המסוגלים ליצור טקסטים ברמות עומק מעוררת השתאות ולו רק בשל העובדה שהן נוצרו על ידי מחשב. מה משמעות כלי בינה מלאכותית אלו על החיים של כולנו, ובעיקר על עתיד העסקים שלנו?

    האם בינה מלאכותית הולכת לתפוס את מקום העבודה שלנו?
    ChatGPT מבצעת שלל פעולות, כגון: כתיבת טקסטים שיווקיים, כתיבת קוד, מענה לשאלות בנושאים כלליים, יצירת מתכונים למנות על בסיס המוצרים הנמצאים כרגע במקרר, המלצות לטיולים וכו׳. במידה רבה תופסת התוכנה את מקומם של מנועי חיפוש, כמקום מענה מיידי לשאלות בנושאים שונים. מעבר לאתגר שהכלי מהווה למנועי חיפוש, קיים חשש כי כלים כאלו יוכלו לתפוס את מקומם של עובדים מתחומים שונים. בתחום השיווק, האם תוכנה היודעת ליצור תמונה באופן מיידי (ומושלם) לאחר סט הוראות בכתב, האם היא תתפוס את מקומו של הגרפיקאי? האם תוכנה היודעת לכתוב טקסטים שיווקיים תחליף את מקומו של הקופירייטר? ומה לגבי אגף התכנות? האם אנו צפויים לראות ירידה בביקוש למתכנתים מכיוון שבינה מלאכותית תוכל לכתוב קוד במקומם? החשש מוצדק. כאשר הופיעו רכבים בראשית המאה ה 20, נעלמו נהגי הכרכרות, וירד מעמדם של נפחים מתקיני פרסות לסוסים. יחד עם העלמות מקצועות ישנים, נוצרו חדשים: נהגי מוניות, יצרני חלקי חילוף לרכב, מתכנני כבישים וכו׳. זה טבעי ונכון לחשוש משינוי, אך לאורך ההיסטוריה האנושות ידעה להתאים את עצמה ולפתח משרות חדשות מתאימות לטכנולוגיה הרלוונטית.

    בינה מלאכותית בעסקים
    הבינה המלאכותית משמשת כבר כיום כחלק בלתי נפרד מהמון תהליכים: נהיגה ברכבים אוטונומיים, ניתוח ביג דאטה בעולמות המסחר לטובת תחזיות ושיפור ביצועים, מחקר ופיתוח למציאת פיתרונות רפואיים וכו׳. כיום, משמשת הבינה המלאכותית בעיקר ארגונים גדולים היכולים להרשות לעצמם להפעיל כלים עצמתיים אלו. המגמה שהחלה בסיום שנת 2022 מורידה את מחיר הכניסה לשימוש בבינה מלאכותית בעסקים. אנו נראה יותר ויותר עסקים קטנים נעזרים בכלים אלו מכיוון שמחיר הכניסה שלהם ירד. מעבר לכך, החברות הגדולות ישלבו עוד ועוד כלי בינה מלאכותית בשל הבגרות אליהם מגיעים הכלים יחד עם ירידת מחיר השימוש. אנו כבר רואים שימוש בכלי בינה מלאכותית בקמפיינים שיווקיים ההופכים לויראליים ברשתות החברתיות. הגיוני שנראה עוד ועוד חברות בפעולות דומות.

    האם בינה מלאכותית תחליף את מנועי החיפוש כדוגמת גוגל?
    ראשית, לגוגל יש יכולות בינה מלאכותית אשר לא נופלות מהמתחרים. אם תחליט, היא יכולה לחשוף את הגרסה שלה לצ׳ט בוט חכם שבסבירות גבוהה יהיה מוצר מצוין. יחד עם זאת, לגוגל אין אינטרס מיידי לבצע זאת, המודל העסקי הנוכחי של מנוע החיפוש שלה מייצר עבורה הכנסות נהדרות. יהיה עליה ליצור מודל עסקי מקביל שידע ליצור הכנסות דומות מהצ׳ט בוט. ומעבר לכך, ישנה תעשיה שלמה הכרוכה במבנה האינטרנט הנוכחי: חברות לבנית אתרים, בעלי עסקים הנעזרים באתרים, חברות לקידום אתרים ועוד רשימה ארוכה. ייתכן שבשלב הראשון יפעלו במקביל צ׳ט בוטים חכמים כדוגמת ChatGPT בהם נעזר לטובת מידע כללי, ומנועי חיפוש לטובת סריקת תכנים מהרשת. בסופו של התהליך ישתנה האופן שבו אנו צורכים מידע מרשת האינטרנט זה בלתי נמנע.

    למה אפשר לצפות בתחום הבינה המלאכותית?
    אמנם נעשו כבר מהלכים פורצי דרך בתחום, אך אנחנו עדיין בראשיתו של האירוע. יש עוד דרך ארוכה עד לרגע שבו מחשב יחקה את צורת החשיבה של מוח האדם בצורה מושלמת. ובאותה נשימה, מכיוון שכלי בינה מלאכותית זוכים כעת לתפוצה רחבה יותר, אנו נראה זינוק בפיתוחים הקשורים לתחום, והאצה בכל הקשור לנושא. יחד עם התגברות השימוש בכלי הבינה המלאכותית, אנו נפגוש אפליקציות חדשות שיהפכו את הבינה המלאכותית לעוד יותר רלוונטית בחיי היומיום של כולנו. חשוב לציין גם את ההיבטים השליליים שאנו אמורים לפגוש. בוודאות גמורה יעשו שימוש בכלים אלו לטובת שכלול כלי תעמולה והפצה של דיסאינפורמציה. 

    חדשנות ובינה מלאכותית
    בהרצאה שלי חדשנות ועסקים בעידן הבינה המלאכותית אני מציג כלים אסטרטגיים לשילוב הטכנולוגיות החדשות בפעילות העסקית שלנו. אנו חייבים לחשוב מחדש על האופן שבו אנו מטמיעים חדשנות בפעילות השוטפת. המהירות של השינויים תגבר, לא כדאי להתמודד עם האתגרים האלו תחת לחץ (המתחרים לא מחכים, והלקוחות מצפים שנהיה רלוונטיים), אלא להיות מוכנים מבעוד מועד. בהרצאה בנושא בינה מלאכותית וחדשנות עסקית אני מציג מודלים לחדשנות ואת ההתאמות הנדרשות לעידן המאתגר שלנו.


     

     

    לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר

      פופולרי

      30.1.2024
      מרצה חדשנות וטכנולוגיה
      26.11.2023
      הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס
      13.9.2023
      מרצה בינה מלאכותית ועתיד האנושות
      19.7.2023
      חדשנות בעידן הבינה המלאכותית

      מאמרים

      LET'S TALK

      לקבלת מאמרים נוספים שישפרו את פעילותכם השיווקית, הרשמו לניוזלטר