האם אתה אוסף סביבך בפייסבוק פרצופים ושמות, או האם העוקבים אחריך ברשתות החברתיות הם באמת "העדר הוירטואלי" שלך שיעמוד לעזרתך בעת הצורך? האם המומחים הנמצאים ברשת החברתית שלך יענו על שאלתך כאשר תזדקק לעצה? במסגרת הפעילות ברשתות החברתיות ישנו תמיד המתח שבין איכות לכמות. מצד אחד אנו מתגאים בכמויות הגדולות של העוקבים אחרינו. מצד שני, איזו תועלת יש במספר גדול של עוקבים שאין לנו איתם מערכת יחסים? מה הטעם בעמוד פייסבוק שיש בו כמה עשרות אלפי עוקבים אבל אין שום זיקה בינם לבין המותג המפורסם באותו עמוד?
בעבודת הדוקטורט שלי הקדשתי פרק שלם לנושא התקשורת הלא-מילולית בתהליך ההשפעה. התקשורת הלא-מילולית היא האמצעי הראשון ליצירת קשר. בחלק גדול מהמקרים, לתקשורת הלא מילולית מקום רב בעיצוב התודעה שלנו לגבי אדם או מוצר.
במסגרת התקשורת הלא-מילולית נכלל גם תחום המגע. מגע אישי הינו מרכיב מכריע בנושא ההנעה לפעולה. אנו יודעים כי טפיחה על השכם מהמפקד בשדה הקרב, מגבירה את רצונו של החייל להתנדב למשימה. מדענים מאוניברסיטת ברקלי גילו לאחרונה כי טפיחה על השכם הינה רבת חשיבות במסגרת הכדורסל המקצועני. באותו מחקר גילו החוקרים כי שחקני כדורסל שטפחו פעמים רבות יותר על שכם חבריהם זכו להישגים טובים יותר על המגרש.
מה הקשר בין תקשורת לא-מילולית לשיווק ברשתות החברתיות? ובכן, ערוצי המדיה החברתית מאפשרים לנו פעולה מתחום התקשורת הלא-מילולית ובתחום המגע האישי הישיר. אנו מסוגלים להעניק טפיחה על השכם בצורה וירטואלית. כיצד? בפייסבוק הרי זה פשוט וקל, אם ברצונכם לחלוק מחווה נעימה עם חבר, לחצו על כפתור ה"לייק" על סטאטוס שפרסם, יש סיכוי גדול שתעשו לו את היום. קראתם מאמר מעניין בבלוג, השאירו סימן J בתגובות. לא נדרשת פעולה מורכבת כדי להעניק פידבק חיובי.
מדוע כדאי לעשות זאת? הפעילות במדיה החברתית היא חלק מהנטווריקנג הוירטואלי שלנו. במסגרת הנטוורקינג הוירטואלי, מטרתנו להפוך את העוקבים אחרינו מ"חברים" לחברים. עלינו להפוך את ה"עדר שלנו" מאוסף של פרצופים ומספרים למערכות יחסים. אותו אדם שהענקתם לו היום טפיחה על "השכם הוירטואלית" יהיה מעוניין להחזיר לכם טפיחה בבוא היום. אחד העקרונות החשובים במסגרת הפעילות במדיה החברתית הוא עקרון ההדדיות. כדי לחזק את הקשר בינך ובין העוקבים אחריך, עליך לפזר מחוות חיוביות ברוחב לב.
חברות וארגונים רבים מתקשים להבין את הדינמיקה של היחסים במדיה החברתית. לפעול במדיה החברתית לא מסתכם רק בפתיחת עמוד בפייסבוק ובהגדלת רשימת החברים. כדי לפעול בהצלחה, יש להפוך את רשימת השמות, למערכת יחסים. טפיחות על השכם הן חלק בסיסי מבניית מערכת היחסים עם "העדר הוירטואלי" שלנו. זכרו כי מקומה של התקשורת הלא-מילולית רב בהליך ההשפעה. היום, יותר מתמיד, קל לבצע מחוות אלו, אתם מוזמנים לנסות בעצמכם.